Wil je wedstrijden rijden of gewoon mooie uitdagende tochten fietsen? Er is voor beiden veel te bereiken met een goede training. De algemene definitie van training is het regelmatig en doelgericht toedienen van prikkels, met als doel het verbeteren van de (sport)prestatie.

Het prestatievermogen wordt bepaald door verschillende factoren:
1.uithoudingsvermogen
2.kracht
3.snelheid
4.coördinatie
5.lenigheid

Deze factoren worden aangevuld met fysieke kenmerken als gezondheid, lichaamsbouw en houding op de fiets. Hieruit blijkt dat een trainingsprogramma niet voor iedereen hetzelfde zal zijn. Voor iedereen ligt de belasting verschillend.

Wanneer je gaat beginnen met wielrennen (of na de winterstop)  merk je dat het lichaam weer moet wennen aan de belasting. Je zult je lichaam weer op peil moeten brengen!

Een sporter heeft een bepaald doel voor ogen en zal daarvoor moeten trainen. De sporter gaat daarbij zijn lichaam onderwerpen aan een bepaalde arbeidsbelasting. Daarbij passeert de sporter de vermoeidheidgrens. Tussen de trainingen door hersteld de sporter en wordt de arbeidsbelasting vergroot. Wanneer je teveel traint en te weinig rust neemt, krijg je te maken met blessures. Het trainingsprincipe houdt dus in dat de belastbaarheid  systematisch en geleidelijk  groter wordt. Om je uithoudingsvermogen bij het wielrennen te vergroten is het belangrijk dat je traint met een trainingsschema.

Dit kan voorkomen dat je blessures oploopt en dat je uitgeput terugkeert van een tochtje. het gevolg hiervan kan zijn dat je wielrennen geen leuke sport gaat vinden en de motivatie verliest.

Wielrentraining

Wielertraining Noord biedt leuke en leerzame groepstrainingen aan voor wielersporters van verschillende niveaus. Zowel beginners als meer ervaren wielersporters. Ook individuele begeleiding is mogelijk. Tijdens de trainingen komen alle facetten aan bod zoals: fietstechniek, stuurvaardigheden, waaierrijden, krachttrainingen en nog veel meer.

DSC_0411